ZAZEN
- MEDITACE PRO VŠEDNÍ DEN
Autorka: PhDr. D. Hynková Vyšlo dne: 18. 5. 2001
Zen vychází z učení Buddhy Šákjamuniho, který žil v severní Indii v
šestém století před Kristem. Buddha prohlašoval, že je jenom člověkem
a vše čeho dosáhl, připisoval pouze lidské inteligenci. Učil, že každý
má možnost stát se Buddhou, když si to přeje a vyvine patřičné úsilí.V
něco věřit ještě neznamená vidět a rozumět. Je třeba vidět prostřednictvím
poznání a moudrosti. Po smrti Buddhy byly texty a učení různě interpretovány,
školy se roztříštily, ale co zůstalo beze změny zachováno až do dnešní
doby, je Buddhova pozice, zvaná lotosový květ. Bez této pozice by byl
buddhismus pouhou myšlenkou. Pomocí této jednoduché pozice staré 25OO
let dosáhli ti, kteří ji cvičili probuzení a tím i osvobození od utrpení.
Za zakladatele zenové školy Sóto v Japonsku je považován Mistr Eihei
Dogen Kigen, který žil ve 13. století. Zen znamená úplnost. Všechny
existence. Za znamená: posadit se. Zazen proto znamená: přirozeně se
posadit uprostřed všech věcí, klidně, uvolněně, svobodně a zklidnit
naši mysl. Je to návrat do nulového bodu vědomí. Absolutní pravda.
Japonský
zen školy Sótó přinesl do Evropy v 6O. letech 2O. století japonský zenový
mistr Taisen Deshimaru. Podle této školy není zen ničím jiným než prováděním
Zazenu. Hlavní důraz se klade na fyziologické držení těla, dýchání a
stav mysli.
Zen v současné době nachází ve světě , ale i u nás, stále více stoupenců.
Hlavním představitelem Institutu Sötö zen v Evropě je Röši Kaisen, přímý
žák Taisena Deshimaru. Mistr Kaisen je opatem zenového kláštera ve francouzském
Cubjacu. V Čechách vyšla řada jeho knih, vloni se zúčastnil 1. festivalu
buddhismu /Vesak/ v Praze a má u nás své žáky, sdružené ve skupině Zazen
International Česká republika. Röši Kaisen řekl o Zazenu: "Stačí se
posadit, udržovat svého ducha na vertikální linii dýchání, zaměřit na
to veškerou pozornost a v ní se zapomenout. Když celé naše vědomí odpočívá,
tehdy se samo od sebe dostavuje univerzální a původní vědomí. Toto univerzální
vědomí není ani vědomím obyčejným (směřováním, návyky, morálkou, filozofií,
dogmaty nebo znalostmi), ani zkušeností z nějaké činnosti ani inteligencí.
Je bez ustání obnovovaným vědomím a žijící myšlenkou, neboť v prázdnotě
jsou všechny jevy sjednoceny.
Proto upínání se k myšlence vede k postupné otravě a hledání "ne-myšlenky"
znamená dvojí otravu. Neexistuje satori ani nic získaného, protože základní
vědomí původního je již dílem prázdnoty jevů.
A tak jednoduše stačí se posadit bez cíle a bez ziskuchtivého ducha.
Když člověk sedí s rovnými zády a vědomí se rozplývá jako sníh na slunci,
není tady už nic. Jen zářící nebe, a to je naše opravdové vědomí.
Nepokoušejte se o popření těla a ducha, abyste se stali univerzálním
vědomím, protože tělo, to je duch a duch, to je tělo a tělo v souladu
s duchem je manifestací původního vědomí.
Pokud
pochopíme Zazen, dosáhli jsme místa "ne-narození" a "ne-smrti".
Dosáhnout tohoto "ne-místa" je uměním žít zde a nyní.
PhDr.
D. Hynková
Skupina Zazen International ČR praktikuje Zazen každou středu od 20
hodin v Buddhistickém centru Lotus, Dlouhá 2, Praha 1.
tel.:
4012627
Chcete další články? Zkuste to v archivu.
Copyright © 2000 Návrat ke zdraví